Know-how

Know-how Bezpečnosť Snímač tlaku EÚ štítky Úspora PH


ŠTRUKTÚRA PNEUMATIKY

Už vo fáze vývoja je stanovené množstvo vlastností, ktoré by mala mať pneumatika. Požiadavky siahajú od brzdných, aquaplaningových a manipulačných vlastností cez odolnosť proti oteru, pohodlie až k hlučnosti a valivému odporu. Pneumatiky by mali byť čo najľahšie. V konečnom dôsledku platí toto: Pri každej pneumatike nesmie index zaťaženia klesnúť pod najvyššie zaťaženie na nápravu špecifikovanú v registračnom dokumente vozidla a index rýchlosti nesmie klesnúť pod maximálnu rýchlosť uvedenú v registračnom dokumente vozidla. Maximálny súčet hnacích, brzdových a bočných síl musia byť bezpečne prenesený na ceste za najrôznejších poveternostných podmienok.

OZNAČENIE PNEUMATÍK

Z právneho hľadiska sa označenie pneumatiky skladá zo značky typového schválenia na bočnej stene pneumatiky a je požadovaná minimálna hĺbka vzorky 1,6 mm. Každý, kto má stále staré osvedčenie o evidencii vozidla, uvidí povolenej veľkosti pneumatík v oddieloch 20 až 23 alebo ako záznam v oddiele 33. Nové osvedčenie o registrácii, ktoré platia od 1. októbra 2005, uvádza v oddieloch 15.1 a 15.2. spravidla niekoľko povolených veľkostí a informáciu o tom, či môžu byť taktiež použité alternatívne rozmery. V každom prípade záleží na úplnom označení. Príklad: 195/65 R15 91H: 195 znamená šírku pneumatiky v milimetroch. 65 označuje pomer výšky boku k šírke pneumatiky v percentách, v našom príklade je výška boku 65% šírky pneumatiky. R znamená radiálne pneumatiky, tj. Pneumatika bola vyrobená v radiálne konštrukcii. 15 označuje priemer kolesa v palcoch. 91 je kľúčovým údajom nosnosti pneumatiky. H je symbol rýchlosti pre maximálnu rýchlosť (210 km/h).

DEZÉN

Dezén pneumatiky je jedinou priamou kontaktnou plochou medzi vozidlom a vozovkou, pozostáva z behúňa s profilom hore a stabilizačnou vrstvou pod ním. Na dezén pneumatík sú kladené vysoké požiadavky: optimálny prenos síl, krátka brzdná dráha, vysoká bezpečnosť pri aquaplaningu, maximálna stabilita v zákrutách, nízka hlučnosť, kilometrový výkon, dobrá priľnavosť za mokra, rovnomerné opotrebovanie, samočistenie, atraktívny dezén a pri zimných pneumatikách tiež priľnavosť na ľade a snehu. Obtiažnosť spočíva vo vývoji pneumatiky tak, aby mala optimálne jazdné vlastnosti za všetkých podmienok a optimálne riešila tzv. konflikt záujmov. Rozhodujúcim faktorom je tu vývoj inovatívnych dezénov behúňa a špeciálnych gumových zmesí pre behúň s cieľom optimalizovať výkonové vlastnosti pneumatiky.

Pri navrhovaní dezénu sa rozlišuje medzi symetrickými a asymetrickými dezénmi. Kým so symetrickým dezénom (pri pohľade zo stredu pneumatiky) beží dezén symetricky, s asymetrickým dezénom sú kombinované rôzne vlastnosti dezénu v jednej pneumatike. Z vonkajšej strany majú tieto pneumatiky väčšinou uzavreté rameno, čo vedie k zvýšeniu tuhosti bloku a v dôsledku toho k zlepšeniu stability v zákrutách. Otvorená oblasť dezénu, ktorá vedie smerom k vnútornému ramenu, naproti tomu preberá úlohu rýchleho odvodu vody. Pneumatiky s asymetrickým dezénom môžu byť namontované na vozidlo podľa potreby, majú iba predpísané vnútro, alebo vonkajšok, ktorý treba dodržiavať.

K pozitívnym častiam dezénu pneumatiky sa radia dezénové bloky behúňa. Používajú sa hlavne na zabezpečenie priľnavosti pneumatiky na ceste, bez ohľadu na podmienky. Opakom pozitívnej časti sú drážky behúňa pneumatiky, nazývané tiež záporná časť. Slúži hlavne na vypúšťanie vody z behúňa a ovplyvňuje pozitívne aquaplaningové vlastnosti pneumatiky.

VEĽKOSTI PNEUMATÍK

Príklad: 195/65 R15 91H. Popis veľkosti pneumatiky obsahuje informácie ako: šírku pneumatiky v mm (tu: 195), pomer výšky pneumatiky k šírke pneumatiky v % (tu: 65), konštrukciu pneumatiky (tu: R = radiálna), priemer ráfika v palcoch (tu: 15), index nosnosti (tu: 91 = až 615 kg) a index rýchlosti (tu H = až 210 km / h). Každý, kto má stále staré osvedčenie o evidencii vozidla, uvidí povolenie veľkosti pneumatík podľa oddielov 20 až 23, alebo ako záznam podľa oddielu 33. Nové osvedčenie o registrácii, ktoré platia od 1. októbra 2005, uvádza len jednu z položiek v oddieloch 15.1 a 15.2 . možno niekoľko povolených veľkostí.

velikosti penumatik.png

BOČNICA PNEUMATIKY

Bočná stena je veľmi citlivou časťou pneumatiky. Má veľký vplyv na jazdné vlastnosti a pohodlie. Čím ktorej je posadená bočná stena, tým stabilnejšie je jazdné správanie, ale s menšou stratou jazdného komfortu. Výška boku je znázornená v označení pneumatiky za lomkou (napr. 205/55 R 16 91V) a označuje pomer výšky bočnej steny k šírke pneumatiky. V extrémnych situáciách, napríklad pri jazde po obrubníku, bočnice vážne poškodené. Kedy a v akej situácii sa takáto porucha vyskytne, nemožno predvídať, a je preto o to nebezpečnejšia.

PROFILOVÉ ČÍSLO PNEUMATIKY

Profilové číslo pneumatiky je pomer výšky pneumatiky k šírke pneumatiky v %. Uvádza sa v označení veľkosti pneumatiky. Príklad: Pneumatika o rozmere 175/70 R 13 má šírku 175 milimetrov, bočná výška je 70% šírky. V sektore osobných automobilov sa nízkoprofilové pneumatiky označujú aj ako "široké pneumatiky". To znamená pneumatiky s pomerom výšky / šírky od 50% (napr. 195/50 R15 82V). Výhody takýchto pneumatík sa oplatia najmä pre vozidlá vyšších rýchlostných tried, vďaka vyššej stabilite jazdy, lepšej presnosti riadenia a možnosti inštalácie väčších a účinnejších brzdových systémov. Široké pneumatiky majú zvyčajne obzvlášť príťažlivý dezén, pretože pneumatiky by mali vyzerať športovo a atraktívne.

INDEX RÝCHLOSTI

Index rýchlosti sa vzťahuje k maximálnej rýchlosti pneumatiky v závislosti na nosnosti. Pneumatiky so symbolom M + S sú označované nižším indexom rýchlosti (napr. Písmenom "T" do 190 km/h).
Príklad: Vozidlo s maximálnou rýchlosťou 225 km/h musí mať pneumatiky so symbolom rýchlosti "V" (do 240 km/h). Pri zimných pneumatikách M + S môžete cestovať aj s pneumatikami "T" (do 190 km/h), alebo "H" (do 210 km/h), avšak iba v prípade, že je k zornému poľu vodiča pripevnená nálepka s týmto údajom. Vždy je možné používať pneumatiky so symbolmi vyššej rýchlosti!

INDEX NOSNOSTI

Index nosnosti, nazývaný tiež index zaťaženia, je dvojmiestne až trojmiestne číslo na konci označenia veľkosti: napr. 205/55 R16 91H. Číslo 91 označuje napríklad maximálna nosnosť (615 kg) pneumatiky v závislosti na stanovenej rýchlosti. Pneumatiky s vyššími záťažovými údajmi možno použiť bez ďalšieho skúšania. Zaťaženie by však malo byť odskúšané pri nižších ukazovateľoch. Zaťaženie kolesa je hmotnosť vozidla, zaťaženie pneumatiky, ktoré je obmedzené na základe prípustnej nosnosti v závislosti na stanovenej rýchlosti.

 index nosnosti.jpg

 

RUNFLAT PNEUMATIKY

Kumho Tyre XRP (Extended Runflat Performance) je založená na samonosnej, zosilnenej bočnej stene, ktorá v prípade nehody sama pri kompletnom vypustení vzduchu vytvorí nosnú vrstvu medzi cestou a ráfikom. Zaistí tiež to, že pneumatika nespadne z ráfiku a zaistí tak bezproblémový dojazd až 80 km pri maximálnej rýchlosti 80 km/h. Vďaka tejto technológii sa vodiči vyhnú nebezpečnej výmene pneumatiky, napríklad na frekventovanej diaľnici. Ich použitím sa zníži hmotnosť vozidla, zníži sa spotreba benzínu a zvýši sa využiteľný objem kufra. K použitiu pneumatík Runflat je potrebný systém monitorovania tlaku v pneumatikách (TPMS)!

Výhody:

- V prípade poruchy pokračujete v jazde až do 80 km s max. rýchlosťou 80 km/h
- Žiadne nebezpečné výmeny pneumatík, napríklad na diaľnici
- Nie je potrebné žiadne rezervné koleso
- Znižuje celkovú hmotnosť vozidla a šetrí tak palivo
- Šetrné k životnému prostrediu
- Kompatibilné so všetkými štandardnými ráfikmi

Čisto štatisticky majú vodiči každých 8 rokov nehodu s pneumatikou. Okrem technológie run-flat majú niektorí výrobcovia vo svojej rade tiež rezervné koleso, ktoré je menšie a ľahšie ako bežné rezervné koleso. Prevádzkové vlastnosti sú obmedzené a rýchlosť je obmedzená na 80 km / h. Takzvané systémy Tirefit šetria ešte viac miesta. Do pneumatiky sa vstrekuje tekutý tmel a dočasne uzavrie malé otvory. Systémy Tirefit, však možno použiť len na malé defekty, nie pri veľkom poškodení, ako je prasknutá pneumatika.

ZIMNÍ PNEUMATIKY (M+S)

Neexistuje žiadna právna definícia zimných pneumatík, pretože doteraz neboli v rámci celoeurópskych štandardizovaných skúšok stanovené postupy pre zimné podmienky. Po vyhodnotení početných testov pneumatík, nezávislou odbornou tlačou a priemyslom možno identifikovať jasné charakteristiky zimných pneumatík. Na základe týchto výsledkov skúšok si môže spotrebiteľ zvoliť najbezpečnejšiu voľbu podľa svojich prevádzkových podmienok. Vonkajšie vlastnosti, ktoré označujú zimné pneumatiky sú: značenie M + S, symbol snehovej vločky, drážky a špeciálna zmes behúňa. V zimných podmienkach  je obzvlášť dôležitá hĺbka vzorky pneumatiky. Minimálna hĺbka vzorky je v celej Európe 1,6 milimetra. Kumho však varuje pred jazdou zimných pneumatík až do zákonom stanovenej minimálnej hĺbky dezénu. Pneumatika môže stratiť svoju vhodnosť na zimu, ak hĺbka vzorky klesne pod 4 milimetre. Napríklad v Rakúsku je preto zákonnou požiadavkou, aby zimná pneumatika mala hĺbku vzorky najmenej 4 milimetre. Pod 4 milimetre už prestanú fungovať drážky, ktoré zväčšujú priľnavosť hrany pneumatiky. Výsledkom je, že pneumatika stratí jednu zo základných vlastností zimnej pneumatiky. Zloženie gumovej zmesi sa tiež môže zmeniť, keď sa priblížite k minimálnej hĺbke dezénu, pretože zimné pneumatiky majú špeciálny dezén, ktorý zabezpečuje, že guma nestvrdne a zostane elastická aj pri nižších teplotách. Pre zlepšenie jazdných vlastností zimnej pneumatiky je pod behúňom tvrdšia zmes, ktorá zaisťuje jazdnú stabilitu. Ak sa dosiahne tejto tvrdšej zmesi, zimná pneumatika má teda výrazne horšie vlastnosti v zime a na mokre. Problém je v tom, že označenie M + S môže jeho výrobca pripojiť k akejkoľvek pneumatike, bez toho, aby to malo právny dôvod. M + S znamená blato a sneh. V 50. rokoch 20. storočia začali ľudia používať tento symbol na označenie hrubších profilov blata a snehu. Teraz existujú krajiny, v ktorých má takmer každá pneumatika tento štítok M + S, bez ohľadu na to, či ide o zimné pneumatiky alebo nie. Význam zimnej charakteristiky je preto veľmi obmedzený. Na druhej strane za symbolom snehovej vločky je štandardizovaná kontrola s definovanými kritériami. Tu je pneumatika porovnaná so štandardizovanou pneumatikou. Ak pneumatika dosiahne lepších hodnôt než porovnávacia pneumatika, dostane symbol snehovej vločky. Tato skúška sa stala nevyhnutnou po tom, čo boli pneumatiky s označením M + S takmer výhradne ponúkané v USA a spotrebitelia už nemohli rozlišovať, či má pneumatika zimné vlastnosti alebo nie.

Jemné, väčšinou zvlnené profilové rezy, tzv. lamely, tiež zaisťujú požadovaný blokovací účinok s (snehom pokrytým) povrchom cesty vytváraním ďalších okrajov úchopu. Zimné pneumatiky majú až 2000 lamiel, vďaka čomu sa na prvý pohľad líšia od letných pneumatík, ktoré v behúni lamely nemajú alebo len málo. Okrem väčšinou vlnitých lamiel existujú aj voštinové alebo rovné lamely.