Bezpečnosť

Know-how Bezpečnosť Snímač tlaku EÚ štítky Úspora PH


Pneumatiky sú to jediné, čo spája Vaše vozidlo s vozovkou. Kontaktná plocha pneumatiky je veľká zhruba ako pohľadnica! Je preto dôležité pravidelne kontrolovať pneumatiky. Tlak vzduchu by sa mal ideálne kontrolovať pri každom tankovaní. Skontrolujte tiež rovnomernú hĺbku dezénu, starobu pneumatiky, či nie je pneumatika poškodená a mimo sezónu sa uistite, že sú Vaše pneumatiky správne uložené! Tu sme pre vás pripravili podrobné informácie o týchto témach súvisiacich s bezpečnosťou.

HĹBKA DEZÉNU

Podľa zákona je vyžadovaná minimálna hĺbka dezénu 1,6 mm. Tip: Ak zlatý okraj 1 eurovej mince v profile úplne nezmizne, nezostáva už dostatok zvyškového dezénu a pneumatiky je potrebné vymeniť. Pre letné pneumatiky však spoločnosť Kumho Tyre odporúča minimálnu hĺbku dezénu 3 mm, pretože s malou hĺbkou dezénu sa extrémne zvyšuje riziko aquaplaningu. Pri zimných pneumatikách sa odporúča minimálna hĺbka vzorky 4 mm, v opačnom prípade sa výrazne zhoršia najmä trakcie. Pomocou indikátorov opotrebenia integrovaných v základni dezénu (TWI - Indikátor opotrebovania behúňa) môžete zistiť, či ste už dosiahli minimálnej hĺbky vzorky.

TLAK V PNEUMATIKE 

Tlak vzduchu v pneumatikách priamo ovplyvňuje dôležité faktory ako je bezpečnosť jazdy, spotreba paliva a opotrebenie pneumatík. Na našich cestách jazdí s optimálnym tlakom vzduchu v pneumatike iba každý štvrtý vodič. U 10% vodičov je znížený tlak dokonca o viac ako 0,6 bar pod normálnu hodnotu. Pneumatika vždy stráca vzduch kvôli difúziu cez bočnú stenu. Hoci ide o zanedbateľné percento, strata vzduchu sa časom zvyšuje až na nebezpečnú úroveň. Dôsledky: Pneumatika nie je dostatočne silná pri zatáčaní, vozidlo reaguje s oneskorením na pohyby riadenia, zhoršený priamy chod vpred a predĺžená brzdná dráha. Skutočný rozsah týchto nedostatkov je obvykle zrejmý iba v nebezpečných situáciách, kedy z auta využívame maximum jeho jazdných vlastností.

Ak je pneumatika naplnená príliš málo vzduchom, tlak na zaťaženie kolesa je z veľkej časti distribuovaný k vonkajším okrajom a znižuje sa v strede behúňa. V dôsledku rozdielneho rozdelenia síl v závislosti na rýchlosti a hmotnosti vozidla dochádza niekedy k silnému ohýbaciemu pohybu s vývinom tepla nad 150 ° C. V najhoršom prípade sa materiál prehreje v oblasti ramien, spodná konštrukcia stratí pevnosť časti behúňa a pás sa uvoľní. Tlak v pneumatike nižší len o 0,2 baru znižuje životnosť pneumatiky približne o 15% a tlak nižší o 0,6 baru znižuje životnosť až o 45%. Okrem toho sa zvyšuje aj valivý odpor, čo ďalej vedie k zvýšenej spotrebe paliva.

Tlak vzduchu v pneumatike má vplyv na:
- zahrievanie pneumatiky
- komfortné odpruženie
- jazdné vlastnosti
- priľnavosť
- trakciu
- brzdnú dráhu
- valivý odpor

"Príliš vysoký alebo príliš nízky tlak má vážny dopad na kontakt pneumatiky s vozovkou," vysvetľuje mníchovský profesor Norbert Seitz, jeden z najznámejších nemeckých výskumníkov pneumatík a odborníkov na pneumatiky. "Behúň sa potom nemôže správne pohybovať po povrchu vozovky." Čoho výsledkom je rýchlejšie a nerovnomernejšie opotrebenie. Pre Vašu bezpečnosť sú ešte rozhodujúce dôsledky: "Záber pneumatiky sa stráca a brzdná dráha sa predlžuje. To môže tiež spôsobiť nestabilitu vášho vozidla pri jazde v zákrutách "varuje špecialista na pneumatiky Seitz.

Dôsledky nízkeho tlaku v pneumatikách:
- zvýšenie valivého odporu
- zvýšenie spotreby paliva
- zvýšenie opotrebovania pneumatík (o 0,4 bary menej = až o 30 % vyššie opotrebenie)
- zvýšená spotreba paliva (o 4 % viac pri nižšom tlaku 0,6 bar)
- zníženie životnosti pneumatík (10 % pri tlaku o 0,2 baru menej ako je správne, 45 % pri 0,6 baroch)

Od 0,3 baru existuje riziko: Teplota pneumatiky sa veľmi rýchlo vyšplhá (približne na 120 ° C) a hrozí prasknutie pneumatiky. Ak je tlak príliš nízky, stredná časť behúňa pneumatiky sa vdúva dovnútra, ak je tlak príliš vysoký, vyduje sa von. To znižuje kontaktnú plochu a priľnavosť. Zostávajúca kontaktná plocha sa viac zahrieva, čo urýchľuje odieranie.

Mali by ste sa tiež uistiť, že sú na pneumatikách prítomné všetky štyri uzávery ventilov. Tie chránia ventily pred silným zašpinením.

STAROBA PNEUMATIKY

Presný vek pneumatiky je vyrazený na bočnej stene pneumatiky ako štvormiestne číslo DOT (DOT = Department of Transportation). Napríklad: pokiaľ je na pneumatike DOT 0315, znamená to, že pneumatika bola vyrobená v 3. kalendárnom týždni roku 2015.

Čo sa ale týka nových pneumatík, ktoré boli skladované dlhšiu dobu? Pneumatiky starnú kvôli fyzikálnym a chemickým procesom, napríklad kvôli vplyvom počasia, ako je UV žiarenie, vlhkosť a extrémne vysoké alebo nízke teploty. To mení pružnosť a priľnavosť pneumatiky. To platí aj pre pneumatiky, ktoré sa nepoužívajú alebo používajú veľmi málo. Pre potlačenie tohto procesu sa do materiálu pridávajú látky, ktoré výrazne spomaľujú proces starnutia. Tým je zaistené, že správne skladované pneumatiky spĺňajú špecifikáciu nových pneumatík po dobu niekoľkých rokov (maximálne 5 rokov) a že nie je narušená ich vhodnosť pre použitie. Za predpokladu, že sú v poriadku a správne skladované, sú pneumatiky do 3 rokov považované za úplne nové a až do 5 rokov ako nové. U nepoužitých pneumatík, ktoré nie sú staršie ako 5 rokov, je nákup a inštalácia technicky neškodná. Odborníci odporúčajú výmenu pneumatík starších ako 10 rokov. Ak majú vaše pneumatiky 6 rokov a viac, nechajte hodnotenie na odborníkovi na pneumatiky. Len ten vám môže spoľahlivo povedať, či sú dezén, behúň a guma stále bezpečné. Mimochodom, pneumatiky vyrobené pred rokom 2000 majú iba trojmiestny identifikátor. Tu prvé dve číslice označujú kalendárny týždeň výroby. Za ním je vyrazený malý trojuholník - symbol pre 90. roky - a posledná číslica označuje rok v 90. rokoch. Ak trojuholník chýba, pneumatika bola vyrobená v 80. rokoch.

POŠKODENIE PNEUMATIKY

Okrem minimálnej hĺbky dezénu a tlaku vzduchu by mali byť v pravidelných intervaloch a najmä pred dlhými cestami kontrolované nasledujúce body:

- poréznosť pneumatík
- trhliny, jamky a vypukliny na pneumatikách
- cudzie predmety v pneumatikách
- kontrola, či sú všetky závažia na svojom mieste

USKLADNENIE

Mnoho špecializovaných servisov Vám v dnešnej dobe ponúka možnosť uloženia pneumatík mimo sezónu za prijateľnú cenu. Pred uložením zároveň zaistí dôkladnú kontrolu pneumatík a pneumatiky vyčistí od nečistôt.


Ak však chcete ušetriť peniaze a chcete pneumatiky uložiť vo vlastnej garáži, mali by ste si dať pozor na nasledujúce body:
- Pred výmenou pneumatiky zvýšte tlak vzduchu na čerpacej stanici o 0,5 baru. Tým bude uskladnená pneumatika stabilnejšia.
- Označte si pneumatiky kriedou, napr. PL pre "predná ľavá" atď.
- Po demontáži kolies musia byť skontrolované nasledovné body:
 

1. Vyzerajú boky pneumatiky porézne, sú  na nich praskliny, alebo priehlbiny? Ak áno, nezabudnite navštíviť odborný servis, kde pneumatiky skontrolujú a poradia, či sú pneumatiky stále použiteľné, alebo je potrebné ich vymeniť.

2. Našli ste cudzie predmety v behúni? Ak ste v pneumatike našli vtlačené kamienky alebo úlomky, opatrne ich odstráňte malým skrutkovačom. Odporúčame pneumatiky tiež jemne očistiť od prachu a špiny z bŕzd.

3. Ak sa v pozdĺžnych drážkach objavia ukazovatele opotrebovania, ktoré ukazujú minimálny zostatok dezénu, je potreba pneumatiky vymeniť.

Pneumatiky aj kompletné kolesá (pneumatiky na ráfikoch) by mali byť skladované vždy vo zvislej polohe, nie na sebe. Alternatívne môžu byť pneumatiky alebo kolesá zavesené tiež na špeciálnych stojanoch na pneumatiky. Teplota v mieste skladovania by mala byť medzi 15 a 25 ° C. Aby nedošlo k poréznosti pneumatík, nesmú byť nikdy skladované priamo pri radiátore, alebo vystavené priamemu slnečnému žiareniu vonku!